PENYATUAN JABATAN KASTAM DI NEGERI MELAYU BERSEKUTU
Pentadbiran aktiviti percukaian di Negeri Melayu dengan lebih teratur telah membawa kepada penubuhan Jabatan Kastam di Negeri Melayu bertempat di muara-muara sungai dan sempadan antara negeri dan ditugaskan khusus untuk memungut cukai ke atas barang keluaran pertanian, perlombongan, minuman keras, candu dan gambir. Sistem pentadbiran Jabatan Kastam pada masa itu adalah bersaingan antara satu negeri dengan negeri yang lain.
Urusan pentadbiran jabatan dan pemungutan cukai dijalankan oleh
kerani-kerani kepada pejabat daerah dan kerani daripada pejabat Perbendaharaan
Negeri. Oleh itu, Jabatan Kastam tidak sepenuhnya mengendalikan pentadbiran
dalam urusan pemungutan Cukai Kastam dan Eksais. Sebagai contoh di Teluk Anson,
Taiping dan Kuala Lumpur, cukai-cukai dipungut oleh Bendahari Kerajaan
sementara di pelabuhan, muara-muara sungai serta sempadan negeri Perak,
Selangor dan Negeri Sembilan, cukai dipungut oleh Kerani-kerani Kastam yang bertanggungjawab
kepada Pegawai-pegawai Daerah berkenaan. Di Negeri Selangor Cukai Import ke
atas candu dipungut oleh Pegawai Pelindung Hal Ehwal Orang-orang Cina.
Pada masa ini belum wujud lagi kesatuan kastam antara Negeri-negeri Melayu
yang membawa masalah kepada tarif barangan dan kadar cukai yang berbeza-beza di
antara negeri-negeri. Akibat daripada itu timbul keperluan bagi membentuk
sebuah persekutuan antara Negeri-negeri Melayu dan telah dipersetujui pada
dasarnya oleh Setiausaha Luar British dan Gabenor Negeri-negeri Selat.
Dengan terbentuknya persekutuan Negeri-negeri Melayu Bersekutu maka timbul
usaha-usaha bagi menyatukan hal ehwal kastam antara negeri-negeri. Natijah
daripada itu lahirlah satu undang-undang yang dinamakan Enakmen Hasil Barang
Bilangan ll pada tahun 1904, yang bertujuan mengawal segala hasil Cukai Import
ke atas minuman keras. Di bawah undang-undang ini pemborong diberi kuasa khas
mengimport dengan bayaran sewa yang telah ditetapkan.
Pada tahun 1907 satu jawatan telah diwujudkan dengan nama Inspector of Trade and Customs pada 1hb Januari 1907. Pada tahun yang
sama juga satu undang-undang yang dinamakan “The Customs Regulation
Enactment” telah diadakan dan berkuatkuasa pada 1hb Januari 1907 setelah diluluskan
keempat-empat Majlis Undangan Negeri. Kemudian pada tahun 1908 nama Inspector of Trade and Customs telah diganti dengan nama Commissioner of Trade and Customs.
Dengan wujudnya enakmen 1907, maka jadual-jadual Cukai Import dan Eksport
telah diseragamkan di seluruh Negeri Melayu Bersekutu. Walau bagaimanapun
penyatuan sepenuhnya hanya wujud pada tahun 1920 dengan pembentukan satu
enakmen kastam yang seragam bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Dengan
penyatuan ini juga stesen-stesen kastam di sempadan telah dimansuhkan dan cukai
tidak dikenakan jika barang tersebut dibawa daripada sebuah negeri ke sebuah
negeri yang lain yang berada dalam kesatuan kastam. Untuk memungut Cukai
Eksport ke atas barang-barang yang dibawa keluar dengan kereta api maka stesen
pemungut cukai telah ditubuhkan di tanah jajahan Singapura dan Prai pada tahun
1918 dan 1919, di Melaka pada tahun 1922. Stesen ini juga ditugaskan untuk
memungut cukai ke atas barang yang diimport.
Pembentukan Kesatuan Kastam di Negeri-negeri Melayu Bersekutu telah
menyelaraskan segala peraturan kastam di antara negeri-negeri tersebut. Ia juga
telah menyatakan semua pejabat kastam di bawah Pesuruhanjaya Perdagangan dan
Jabatan Kastam bertanggungjawab secara langsung kepada Ketua Setiausaha
Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Commissioner of Trade
and Customs telah diubah namanya kepada Comptroller of
Customs pada tahun 1938.
PEMBENTUKAN KESATUAN KASTAM PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1948
Dalam Persidangan Raja-raja Melayu bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu atau
dikenali sebagai Durber pada tahun 1931 di Sri
Menanti, Negeri Sembilan, cadangan untuk memperluaskan kesatuan telah
dikemukakan oleh Sir Cecil Clementi. Cadangan beliau ini
adalah berasaskan kepada semakin bertambahnya cukai import dari tahun ke tahun
sehingga pada tahun 1932, taraf kastam meliputi sejumlah besar barangan dan
terpaksa diwujudkan prefential duty bagi barangan yang
datang daripada empayar British. Akibat daripada pergantungan yang amat sangat
terhadap duti import sebagai hasil negeri Melayu Bersekutu inilah yang
menyebabkan Pesuruhjaya Tinggi pada tahun 1932 berpendapat
“Like the rest of the British Empire Become increasingly dependent on Customs import duties as their score that he strongl recommended the creation of a customs union embracing the whole of the Malay peninsula if trade is not to be intolerably cramped and the interdependence of one territory upon another i matter of commerce”,
(C.R.Emerson Malaysia a study in Direct and Indirect Role Out 1979.P.190).
Atas alasan supaya perdagangan tidak tergugat akibat daripada bertambahnya
tarif di Negeri Melayu Bersekutu inilah yang menyebabkan beliau mengesyorkan
supaya Kesatuan Kastam dibentuk bagi seluruh Semenanjung Tanah Melayu.
Pembentukan Kesatuan Kastam bagi Semenanjung Tanah Melayu hanya berjaya
dibentuk pada tahun 1946 iaitu dengan terbentuknya Malayan Union pada bulan
April 1946, dan jabatan ini diberi nama “Customs and Excise of
Malayan Union”. Walau bagaimanapun dengan pembubaran Malayan Union pada tahun 1948 maka Jabatan ini terpaksa disusun semula. Jabatan
Kastam pada masa ini bukan sahaja terdiri daripada Jabatan Kastam yang
diletakkan di bawah Negeri Melayu Bersekutu tetapi termasuk juga Jabatan Kastam
yang di bawah Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri Selat.
JABATAN KASTAM DAN EKSAIS PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1948
Dengan terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948, maka
terbentuklah sebuah Jabatan Kastam dan Eksais bagi seluruh Semenanjung Tanah
Melayu. Mengikut Ordinan Kastam 1952, jabatan ini diletakkan dibawah penguasaan
Pesuruhjaya Tinggi bagi Tanah Melayu dan diketuai oleh seorang Pengawal Kastam
sepertimana yang terdapat sejak tahun 1938. Ia berlanjutan sehingga negara
mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Dengan kuasa yang ada pada Seksyen 138 Ordinan Kastam 1952, beliau yang
berada dalam Majlis Persekutuan bertanggungjawab mengeluarkan segala
peraturan-peraturan yang berhubung dengan hal ehwal kastam. Kawasan Utama
Kastam pada masa itu adalah seluruh Semenanjung Tanah Melayu terkecuali Pulau
Pinang, untuk mengekalkan tarafnya sebagai sebuah Pelabuhan Bebas.
Ekoran daripada pembentukan Kesatuan Kastam bagi seluruh Tanah Melayu pada
tahun 1948, maka timbullah keperluan untuk meningkatkan prestasi kakitangan dan
jabatan bagi memenuhi keperluan Negara yang akan menuju ke arah kemerdekaan. Dengan
itu, pada tahun 1956 sebuah pusat latihan telah ditubuhkan di Bukit Baru Melaka
yang pada mulanya hanya mampu menampung seramai 40 orang pelatih pada satu
masa.
Apabila Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada bulan Ogos 1957
sekali lagi Jabatan Kastam dan Eksais dari segi struktur pentadbirannya disusun
semula untuk memenuhi keperluan Tanah Melayu yang merdeka. Pentadbiran Jabatan
Kastam dan Eksais telah diletakkan di bawah Kementerian Kewangan yang diketuai
oleh seorang Pegawal Kastam dan Eksais yang bertanggungjawab kepada Menteri
Kewangan.
Jabatan ini dari segi kawasan telah dibahagikan kepada tiga wilayah
berdasarkan kepada pusat perdagangan yang utama. Bagi Wilayah Utara
pengkalannya adalah Pulau Pinang, meliputi Kedah, Perlis dan Perak. Bagi
Wilayah Tengah pula, pengkalannya adalah di Kuala Lumpur dan kawasannya
meliputi Terengganu, Kelantan dan Negeri Sembilan. Akhir sekali ialah Wilayah
Selatan yang meliputi Johor, Melaka dan Stesen Kastam di Singapura. Tipa-tiap
wilayah diketuai oleh seorang Senior Assistant
Comptroller of Customs.
Dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura ke dalam Persekutuan Malaysia
pada 16hb September 1963, maka sekali lagi struktur pentadbiran Kastam dan
Eksais disusun semula untuk membolehkan keseragaman dilakukan. Pada tahun 1964,
ketua bagi Jabatan Kastam dan Eksais Diraja bagi Negeri Tanah Melayu dengan
pindaan kepada Undang-undang Kastam 1964 diterbitkan di bawah L.N. 306
bertarikh 1hb Oktober 1964, telah diberi nama sebagai Regional Comptroller of Customs and Excise. Pada tahun 1964 juga
semua pegawai yang berkhidmat adalah anak tempatan apabila dua orang Pegawai
Inggeris menamatkan tempoh perkhimatan masing-masing.
Walaupun wujud penyatuan dengan Sabah dan Sarawak dalam Persekutuan
Malaysia namun Sabah dan Sarawak masih bergerak dibawah Ordinan-ordinan Kastam
dan Perintah Duti yang berasingan. Ini memberi kesan kepada perjalanan barangan
secara bebas di antara sebuah wilayah ke wilayah yang lain tidak dapat
dilaksanakan dengan mudah disebabkan oleh perbezaan tersebut. Ekoran daripada
masalah ini, maka pengawal bagi ketiga-tiga wilayah telah berjumpa pada
pertengahan tahun 1967 dan hasil daripada perjumpaan tersebut telah melahirkan
sebuah Akta Kastam No.62, tahun 1967 yang memberikan seluruh Malaysia satu
undang-undang kastam yang tunggal. Akibat daripada itu Jawatan kuasa Cukai
Tidak Langsung di Perbendaharaan telah giat menyediakan sebuah tarif bersam
untuk ketiga-tiga wilayah. Pada 29hb Oktober 1963, jabatan Kastam dan Eksais
dianugerahkan gelaran Diraja oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan
Agong. Ia merupakan detik sejarah baru dalam sejarah perkembangan Jabatan
Kastam dan Eksais seterusnya.
Pada tahun 1972, Jabatan Kastam dan Eksais Diraja Malaysia telah terlibat
dalam penyusunan semula pentadbiran berikutan dengan laporan seorang pakar
daripada International Monetary Fund. Akibat daripada itu
pada 1hb Ogos 1972, Ketua Pengarah Kastam Malaysia mewujudkan seorang Timbalan
Ketua Pengarah Kastam dan seorang Penolong Ketua Pengarah Kastam yang bertanggungjawab
bagi segala urusan pelaksanaan, ditambah pula seorang lagi Timbalan Pengarah
Kastam yang bertanggungjawab bagi segala urusan pengurusan. Mulai dari tarikh
tersebut juga jawatan Pengarah Kastam Wilayah Malaysia Barat telah dihapuskan
dan digantikan dengan tiga Pengarah Kastam Kawasan sebagai ketua bagi tiap-tiap
satu kawasan, iaitu utara, tengah dan selatan yang sebelum itu diketuai oleh
Penolong Kanan Pengarah Kastam.
Pada dekad 70-an dan 80-an, negara menuju ke era perindustrian akibatnya
peranan Jabatan Kastam dan Eksais semakin luar. Cukai baru telah diperkenalkan
seperti Cukai Jualan yang dikenakan ke atas barang yang dikilang di tempatan
dan memungut cukai-cukai perkhidmatan yang diberi oleh hotel-hotel, rumah
tumpangan serta pusat hiburan dan kesihatan. Untuk mengelakkan industri dan
pelaburan cawangan industri telah ditubuhkan unit-unit sokongan seperti Unit
Narkotik, Unit Komputer dan lain-lain unit telah diwujudkan bagi menghadapi
perkembangan industri di Malaysia.
Dengan harapan generasi muda kastam memahami sejarah dan mengambil tahu
betapa jabatan ini mempunyai sejarah yang sangat menarik untuk dibaca dan
dihayati. Tiada sekarang jika tiada suatu ketika dulu...
No comments:
Post a Comment